Leren door te beleven

De belangrijkste kracht van VR is de beleving die gerealiseerd wordt. Je bent afgesloten van je omgeving doordat je een bril op hebt en waant je in de opgenomen situatie doordat je zelf om je heen kunt kijken. Omdat de situatie echt aanvoelt, worden er emoties opgeroepen die ook echt zijn. Dit zorgt ervoor dat de ervaringen die je opdoet meer indruk maken, waardoor je ze beter onthoudt.

In 2014 gebruikten Chris Milk en Gabo Arora dit gegeven in een korte VR- documentaire over de Syrische vluchtelingencrisis, die zij maakten in samenwerking met de Verenigde Naties. In de film, getiteld Clouds over Sidra, leidt het 12-jarige meisje Sidra de kijker rond in het vluchtelingenkamp in Jordanië waar zij woont met haar familie. De film werd voor het eerst vertoond op het World Economic Forum 2015 in Davos aan wereldleiders, kopstukken uit het internationale bedrijfsleven en journalisten. Met behulp van een VR-bril konden zij met eigen ogen rondkijken in het kamp waar Sidra woont, alvorens zij beslissingen moesten nemen en verslag moesten doen over de wereldwijde vluchtelingenproblematiek.

In een TED talk over dit project beschrijft Milk (2015) de kracht van Virtual Reality op een treffende manier: “It’s a machine, but inside of it, it feels like real life, it feels like truth. And you feel present in the world that you’re inside and you feel present with the people that you’re inside of it with.”

In dit deel gaan we in op het selecteren en uitwerken van een leersituatie waar deze beleving bijdraagt aan de leerervaring en op het meten van de leerprestatie.